Direktlänk till inlägg 16 februari 2008

En lyckad återkomst

Av Bogge - 16 februari 2008 18:15

Lördag, 13:00 och jag är på väg till Reichen Sport, för att köpa en ny målvaktsväska. Min gamla är "ihålig", för att använda ett adekvat uttryck. Döm om min lycka när det första jag ser är en målvaktsväska som de sänkt med 300:-.Men säg den lycka som varar, jag hade inga kontanter på mej och deras kortläsare hade gått till sina elektroniska förfäder. Jag får dras med min gamla väska en vecka till, ser det ut som...


Vidare till Gamlestadstorget, Göteborgs absolut fulaste plats, där jag tar buss nr. 78 mot Alelyckan. Jag upptäcker att jag är ganska tidig inför vår kommande match mot Bolltroll, men byter om ändå. Under tiden dyker mina gamla träningspolare upp, det blir ett glatt återseende. Det visar att de ska spela matchen innan oss. Jag följer med dem ner och ser en stund på matchen. Sedan är det lagom att gå upp och se vilka av mina lagkamrater som kommit.


De sista veckorna har Torslanda IBK dragits med ett gäng förkylda spelare och det är inte någon skillnad i omklädningsummet. Två återbud hade ersatts med två stycken inaktiva spelare, Knape och Daniel Malin, (kan man säga att han kommit ur mal-in-påse?) Jag vet, dåligt skämt och min äldsta dotter skulle stöna högt om hon visste att jag skriver sån't här. Vi är sju utespelare och jag, inte fullt lag alltså.


Bolltroll, som är Betlehemskyrkans lag, står nere och väntar på att matchen innan ska bli klar. Det går inte så bra för mina gamla polare, en 2-0 ledning har, med hjälp av en övernitisk domare blivit 2-3. Deras motståndare, Chalmers Lindholmen, har gripits av någon slags missriktad hybris, (gud vad jag gillar det ordet!) och beordrat en mätning av böjen på ett klubblad. Det slutar med att mina kompisar får spela box-play i två minuter och Mackan, den förhärdade missdådaren får matchstraff och får se resten av matchen från sidan av planen.


Vår match kommer igång och Bolltroll är vad jag kommer ihåg från innan, snabba och aggressiva och ger inte våra spelare mycket tid att organisera uppspelen. Vi blir tillbakatryckta en hel del och snart sitter deras första mål bakom mej, ett skott från en fyra meter ut, jag är skymd och ser inte bollen förrän precis innan, får upp armen, men bollen studsar in under ribban.


Inga hängande huvuden eller sura miner, utan vi peppar varandra och fortsätter vårt spel. Perioden slutar med lite bättre spel från oss. Andra perioden går igång, med spel liknande första periodens början, men nu händer något märkligt. Knape, som hela tiden sett ut som att han tycker att det är kul att komma igång igen, jobbar och sliter högt upp i banan. På något vis får han med sig den lilla vita och vips! sitter den bakom Bolltrolls målvakt. Stort jubel från de röda, avspel och så helt plötsligt är det dags för Håkan att upprepa Knapes bedrift. Vi hade vänt! Inte nog med det, Knape passade på att fira sin comeback med att göra 3-1 bara någon minut senare.


Så händer det som inte bör hända, vi faller tillbaka en smula och då hugger Trollen som elaka mungosar. efter ett uppspel på vår högerkant, ett diagonalpass landar rätt på en överraskad motståndares klubblad och så ligger bollen i mitt mål igen. Jag tror att grabben inte riktigt fattar att han gjort mål först, för han står och glor med en förvånad min ett par sekunder, innan han börjar jubla.


När man har medvind, solen i ryggen eller vad det nu heter, då blir allt så mycket lättare att spela innebandy. Så var det för Bolltroll efter det målet. Vi faller tillbaka och bara försvarar oss. Elakingarna kommer närmare och närmare vårt mål, (tänk att ett lag från en frireligiös kyrka kan vara så dumma mot sin nästa!) och så, från Ottens specialläge rycker sig en av deras bästa spelare loss, skjuter ett rappt skott som smiter förbi min axel.


3-3 och nu är vi inte så glada på varandra längre. Men några muttranden senare inser vi att vi älskar varandra fortfarande och sätter igång igen. Nu är det vi som trycker på mot deras mål och efter en tilltrasslad situation klämmer vi in fyran. Stort jubel, innan vi upptäcker att domaren som står nere hos mej vinkar att det inte var något mål, utan frislag för motståndarna. Vilken fantastisk syn denne man har! Jag står i jämnhöjd med honom, men ser absolut inget fel med det målet, inte heller domaren som står två meter ifrån.


Sista minuterna är en enda transportsträcka till slutsignalen. Det slutar oavgjort, men jag känner att vi blivit bestulna på vinsten, av domaren. Fast om man ska vara ärlig så är resultatet rättvist. En sak är säker, med fullt manskap kör vi över ett sådant här lag. Trots sjukdomar och allt är det roligt att se Knape på plan igen och vilken återkomst, två mål! Vi gjorde en bra match, trots allt, men blev lite trötta på slutet. Själv är jag rätt nöjd med min egen insats, fick göra en del go'a räddningar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bogge - 19 december 2012 07:13

Igår kväll fick jag ett sms ifrån Marcus, basbyggaren. Basen blir klar i veckan. Jippii! Jag sänder iväg pengar på fredag, så har jag basen i mellandagarna.Gissa om det blir mycket spelande då.   För övrigt blir jag fundersam över vad som händer ...

Av Bogge - 2 december 2012 21:33

Igår var en skön dag. Efter att ha hasat mig upp ur vår alldeles för sköna säng, åkte jag ner till Prinsgatan och Sharpers, för trimning av hår och skägg. Sharpers är som en gammaldags barberarsalong, de klipper hår men rakar skägget också. Med rakkn...

Av Bogge - 24 november 2012 10:52

I väntan på min nya bas sitter jag och tänker tillbaka på mina gamla basar. Det går i och för sig fort, de är inte många, faktiskt bara fyra.   Min första bas var en Rickenbacker 4003. Jag köpte den på Andréasson Musik 1976. Åh, vilket instrument...

Av Bogge - 23 november 2012 08:05

Småruggigt ute... Jag ska snart gå till jobbet. Tur att det är fredag!   För ett par veckor sedan var jag och Ceh och såg Jonas debut i Rawburt på Henriksberg. Man såg att han var spelsugen. Det visar sig nu att han är så spelsugen att han är med...

Av Bogge - 18 november 2012 18:18

Okej, nu har jag väntat på min bas i över fyra och en halv månad. Varför?   Jo, den är specialbeställd av basbyggare från Laholm. Märket på basen är Schatz, efter huvudbyggaren och vad jag valt är en Jazzbas i Burgundy Mist. Den har två handlinda...

Ovido - Quiz & Flashcards