Alla inlägg den 3 februari 2009

Av Bogge - 3 februari 2009 19:05

Den här månaden drog lönekontoret 2000:- extra, för min dator. Som vanligt så kommer det som en överraskning, dessa extra utgifter, så februari blir en snål månad, som januari. Det enda shoppande jag kan göra är fönstervarianten.


Jag funderade på det när jag satt på Pedagogen och läste idag., det där med att spendera pengar på oväsentligheter, som egentligen är väsentligheter, fast inte livsnödvändigt. Jag har flera favoritaffärer, som jag alltid besöker när jag har dineros.


Nu tänker jag dela med mig med dessa ställen. Det kan ju tänkas vara som ett slags reklam, men det bekymrar mig inte alls, jag vill ju att de ska gå så bra som möjligt. Dessa är, utan inbördes rangordning:

* The English Shop, Plantagegatan. Ett Mecka för en engelsman i exil och för alla som älskar den underliga engelska matkulturen. De har konserver, godis, marmelader, téer, kakor, allting som går att omvandla till torrvara i form av pulver, samt fotbollsupporterprylar och böcker. De har också en av mina favoritgodisar, Jelly Beans.

* Seriehörnan, Landsvägsgatan. Min kompis Tonys ställe, fullt av serier och böcker, nytt och begagnat. Dessutom har han andra roliga prylar, samlarkort och sån't. Har ni vägarna förbi, köp honom en kopp kaffe på Condeco mitt emot, svart, utan socker, så blir han glad.

* Clara Bookshop, Haga Nygata. En mysig butik, full av både fakta och fiktion. Förutom engelska böcker saluför de tyska och franska också. De har bara nya böcker, men ofta finns det fina volymer på rea.

* Magasin 11, Magasinsgatan. Serverar stans godaste kaffe, alla sorter. Har några sittplatser en trappa upp, med vy över butiken, som är proppad med espessomaskiner och hushållsartiklar. Jag är sugen på deras linje med burkar och andra köksprylar i retrostil. De har också otroligt roliga gratulationskort.

* Rock House, Kungsgatan. CD-skivor, T-shirts, diverse prylar med tryck, ett häftigt ställe att hitta presenter på. Andra våningen är vikt åt heavy metal och liknande tunggung. Fråga de kunniga människorna bakom disken om t.ex huruvida M.A.N gett ut flera plattor än Obey*Consume*Reject, så kommer ett uttömmande svar med källhänvisningar till andra band med bandmedlemmarna och förslag på ytterligare band att lyssna på. Det finns också en begagnatavdelning längst in i butiken.

* Flickorna Kanold, Södra Larmgatan och Saluhallen. Flickorna gör Göteborgs godaste, ja, Sveriges godaste praliner och tryfflar. Ett extra plus för de innovativa och spännande smakerna, vad sägs om ädelosttryffel? Det här är choklad som kostar pengar, men de är värda varenda krona. Min favorit? Laphroaigtryffel, förstås.

* Science Fictionbokhandeln, Östra Larmgatan. Jag vet, I'm a nerd! Den genre som de flesta rynkar på näsan åt, den älskar jag och då är SFbokhandeln perfekt för mig. Massor av böcker och DVD:er, dessutom en diger avdelning med manga och anime. Det finns också spel att tillhandahålla där, vilket för mig till...

* Spel i Focus, Focushuset, Åvägen. Här finns allt. Då menar jag allt också, i brädspel, kortspel, figurspel och rollspel. Om man är en samlare, så har Bengt, ägaren, också hockey- och andra sportkort. Om man är Texas Hold'em-spelare så finns alla tillbehör här. (Det är inte jag).

* Klubbhuset, Valhallagatan. Det har väl inte undsluppit någon att jag spelar innebandy? Nähä, trodde inte det. Klubbhuset har allt för en ivrig spelare, från glad motionär till proffssiktande materialspelare. De har framför allt sitt eget märke, men också en mängd andras. Om jag fick ekipera mig med nya målvaktskläder, skulle jag snabbt göra slut på 3000:- här. Men det betalar väl mitt lag så gärna.......inte? Finns det någon sponsor därute, kanske?

* Kempes Hobby, Räntmästargatan. En liten butik, fullproppad med alla slags byggsatser, samt tillbehör som färg, spackel och verktyg. Som om det inte redan var trångt nog, så tronar en miniatyrjärnväg bredvid disken, färdiga modeller trängs på hyllor bakom, kort sagt trivsamt.

* Volat Sci-Fi, Göteborgsvägen, Sävedalen. Charmig affär placerad i Glashuset, full av roliga grejor, främst film- och teverelaterade. Samlarfigurer i olika skalor och också en stor sortering av byggsatser. Vill ni ha en replica av Darth Vaders lasersvärd är detta stället att åka till.


Ja, det var ett urval av mina favoritaffärer. Som ni märker finns det inga klädbutiker i listan, det beror på att jag förstår inte hur man kan ha kläder som hobby eller livsstil. Köpa kläder är urtråkigt. Visst kan jag bli sugen på något speciellt i klädväg, men jag går inte och letar efter det.


Kanske det är orsaken till att jag ser ut som en obäddad säng ibland.


Jag vill påpeka att ädelosttryffeln inte alls är dum, tvärtom ganska god.


När jag skrev den här listan kom jag att tänka på något mer som är viktigt för mig och mina barn, nåja, inte alla av dem, nämligen fika. Nästa lista jag gör blir över favoritfikaställen i Göteborg. Där finns det många att välja på.

Ovido - Quiz & Flashcards