Alla inlägg den 29 januari 2008

Av Bogge - 29 januari 2008 20:43

Nu är det dags för lp-skivor från USA, som har haft inflytande på mitt lyssnande. Jag började skriva det här inlägget för ett par timmar sedan, väldigt omfattande, men så tryckte jag på fel knapp och allt försvann. F-k, sh-t and even more, som någon engelsktalande kanske skulle sagt, jag gjorde det i alla fall. Nu får ni korta versionen och alla ni som inte är tillnärmelsevis lika gammal som jag, en del av de som jag nämner var faktiskt jättekända en gång i tiden...


1. The Allman Brothers Band, TABB, 1969   Bandet som skapade sydstats- soundet. Leadgitarristen Duane Allman startade också Derek and the Dominoes med Eric Clapton. Duane omkom tragiskt 1971 i en MC-olycka, basisten Berry Oakley gjorde likadant ett år senare, på nästan samma ställe.


2.  Captain Beyond, CB, 1972   Band från Californien, med Rod Evans på sång, Deep Purples förste sångare. Jag köpte plattan för det häftiga omslagets skull, med en 3-D-bild. Grym musik dock, har lyssnat på den otaliga gånger.


3.  King's X, Gretchen Goes To Nebraska, 1989   Tremannaband från Texas som skapade Heavy Metal med inslag av grunge, soul och funk. Enligt Jeff Ament, basist i grungeikonen Pearl Jam var det King's X som uppfann grungen.


4.  Creedence Clearwater Revival: Cosmo's Factory, 1970  Jag köpte skivan för att Doug Clifford, som spelar trummor, var en kopia av min äldste bror. Upptäckte snart att det var ett grymt skönt sound och så var jag just då förtjust i långa solon på gitarr. Det finns det gott om här.


5.  Metallica, Black Album, 1991  Ett tråkigt Trash Metalband, som blev mycket intressanta när de gjorde en mer klassisk hårdrockplatta. Min favorit är The Unforgiven.


6.  Rush: Rush, 1974   Canadensiskt tremannaband. Första gången jag hörde dem lät sångaren som om han fastnat med ballarna i ett skruvstäd. Efter en stunds lyssnande tyckte jag att det passade bra och det svängde enormt.


7.  Doobie Brothers: The Captain and Me, 1973   Tom Johnston, gitarrist och låtskrivare samlade ett gäng kompetenta musiker i Californien, gav dem ett gäng potentiella hitlåtar och bad dem rocka röven av alla. Den här plattan är bland andra resultatet, med låtar som China Grove och Long Train Running.


8.  Foghat: Rock and Roll, 1973   Ett band med ursprung i London, men de flyttade snart till USA och fick stor framgång där. En kul grej är framsidan, som istället för titelnamn har en bild med en sten och en bulle. Jag fattade inte på länge att det inte betydde Rock and Bun, som lät obegripligt. Egentligen var det ett rundstycke, typ. Rundstycke på engelska= roll...

Aha!!!


9.  Spirit: Twelve Dreams of Dr. Sardonicus, 1970  Ett californiskt jazz-soul-rock-psykedeliaband. Cool music, dude! Heavy, man! Och det är den faktiskt, nästan lika bra är plattan som kom efter, Feedback. Svår att beskriva, men den måste lyssnas på i hörlurar och blundandes.


10.  Janis Joplin: Pearl, 1970   Janis sista platta innan hon dog av en överdos. Ett tragiskt livsöde, men vilken röst hon hade. Raspig, whiskeyhes och innerlig.


Ja, det här var min egen personliga lista över plattor som influerat mej under åren och gett mej goda lyssningsstunder. Ni tycker säkert inte detsamma, men det är så det ska vara.

Ovido - Quiz & Flashcards