Direktlänk till inlägg 7 september 2008

Lördag 6:e september

Av Bogge - 7 september 2008 17:03

Igår fyllde min mamma 90 år. Tänk er, nittio! Så mycket som hon har varit med om...Hon kom som artonåring till Göteborg, från Radöy, en ö utanför Bergen, Norge. Här träffade hon min far, som förresten var hennes syssling, på en släktmiddag.


Hon upplevde kriget i ett ransonerat Göteborg, med så småningom tre barn, mina äldre syskon. Ständiga flyglarm, min far som blev inkallad, oron över släktingarna i ett ockuperat Norge och så småbarnen i en dragig lägenhet, kalla vintrar och nödransonerna. Det måste väl vara ett gott nog bevis på hur starka den äldre generationen är.


Efter fred kom uppbyggnadstiden, men fortfarande var det snålt med jobb och pengar, så hon fick användning för sin inlärda förmåga att vända på slantarna. Det blev flytt från Masthugget, där jag är född, till en ny lägenhet i Kortedala. Ytterligare en unge kom till världen där, men strävan efter att flytta upp sig fick mamma och pappa att röra på sig igen. Ekonomin var klart bättre och en fyrarummare i Högsbohöjd var ekonomiskt överkomlig och det blev det ställe som jag och min lillebror fick växa upp ordentligt.


Mamma började också jobba på Högsbo Sjukhus, efter att varit hemma med oss barn i tjugo år. Det höll i flera år, men så fick hon sluta, när hennes axlar inte klarade mer. En flytt till Sandhem, när pappa blev pensionär, följde, min äldste bror bodde där, i ett jättehus, som en gång i tiden hade varit ett skolhus.


Så småningom kom de tillbaka och flyttade till Frölunda. Där, annandag jul 1985 dog min pappa och mamma flyttade igen, till en mindre lägenhet. Efter ett liv av flyttande var ju inte det något speciellt, men nu till slut, sedan två år tillbaka, bor hon här i Högsbohöjd igen, nära mig och min lillebror, med min syster och näst äldste bror på någon halv timmes avstånd.


Jag känner att det finns så oändligt mycket mer att prata om, men då skulle jag behöva skriva en bok om det. Hmm, det var ju en idé...Det viktigaste är, att en snällare och vänligare person än min mamma finns inte. Hon har alltid ställt upp på oss barn och barnbarn, när hon kunnat, så ett litet sätt att betala tillbaka, var att ordna ett kalas för henne.


Det var de närmast sörjande, som man säger, som var där, men som en glad överraskning dök också mina kusiner, Leif och Solveig upp, med sina respektive. Vi träffas alltför sällan, så det var roligt för alla att de kom. Extra kul för mina ungar, som träffade släktingar de inte mött förut. Vi åt och drack, pratade och umgicks som bara den. Vid femtiden var mamma rätt så trött, så hon begav sig hem, med hjälp av min syster. Alla ungdomar följde med, med hennes blommor och presenter.


Det visade sig att ett blomsterbud hade varit där och lämnat blommor, från min brorsdotter. Jag var hos mamma tidigare idag och hon var nöjd med gårdagen och Kerstin, hon var jätteglad över blommorna och vill att jag ska tacka dig, Håkan och Björn jättejättejättemycket!!! (Mina ord, hon sade nåt liknande, men jag utnyttjade min konstnärliga frihet att förstärka det...) Hon vill också att du ska veta att hon tänker på er ofta, också på dina syskon och deras familjer.


Nu är det bara 364 dagar kvar till mammas 91:a födelsedag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bogge - 19 december 2012 07:13

Igår kväll fick jag ett sms ifrån Marcus, basbyggaren. Basen blir klar i veckan. Jippii! Jag sänder iväg pengar på fredag, så har jag basen i mellandagarna.Gissa om det blir mycket spelande då.   För övrigt blir jag fundersam över vad som händer ...

Av Bogge - 2 december 2012 21:33

Igår var en skön dag. Efter att ha hasat mig upp ur vår alldeles för sköna säng, åkte jag ner till Prinsgatan och Sharpers, för trimning av hår och skägg. Sharpers är som en gammaldags barberarsalong, de klipper hår men rakar skägget också. Med rakkn...

Av Bogge - 24 november 2012 10:52

I väntan på min nya bas sitter jag och tänker tillbaka på mina gamla basar. Det går i och för sig fort, de är inte många, faktiskt bara fyra.   Min första bas var en Rickenbacker 4003. Jag köpte den på Andréasson Musik 1976. Åh, vilket instrument...

Av Bogge - 23 november 2012 08:05

Småruggigt ute... Jag ska snart gå till jobbet. Tur att det är fredag!   För ett par veckor sedan var jag och Ceh och såg Jonas debut i Rawburt på Henriksberg. Man såg att han var spelsugen. Det visar sig nu att han är så spelsugen att han är med...

Av Bogge - 18 november 2012 18:18

Okej, nu har jag väntat på min bas i över fyra och en halv månad. Varför?   Jo, den är specialbeställd av basbyggare från Laholm. Märket på basen är Schatz, efter huvudbyggaren och vad jag valt är en Jazzbas i Burgundy Mist. Den har två handlinda...

Ovido - Quiz & Flashcards