Alla inlägg den 14 november 2007

Av Bogge - 14 november 2007 23:45

En liten lista över mina favoriter av tv-serier:


1. Dead like me. En skruvad serie om en ung tjej som blir en "Grim Reaper", en Lieman på svenska, alltså. Visad på TV 2, märkligt nog.

2. Torchwood. En spinoff på nya Doctor Who. Våldsam, underlig, men också väldigt underhållande. Har något så ovanligt som en urmanlig huvudperson som visar sej vara gay.

3. Stargate. Jag är barnsligt förtjust i science-fiction, dessutom har den pågått i tio säsonger och är full av häftiga intriger. Nyligen läste jag att den inte är så populär bland amerikanska kristna, bara det gör den ännu bättre.

4. Farscape. Jag gillar sf, sa jag inte det...

5. Midsomer Murders. Engelsmännen är experter på mysiga deckare. Bra intriger, roliga rollfigurer och oöverträffade miljöer.

6. Lost. En av de mest spännande serierna på många år. Underlig intrig, men den funkar.

7. A touch of Frost. Ytterligare en engelsk deckare. Frost måste vara Barnabys motsats, miljön är mer skitig, brotten hemskare, men lika njutbar i intrig och persongalleri.

8. Babylon 5. Livet på en rymdstation, där elakingarna avlöser varandra under 5 säsonger.

9. Band of brothers. Den absolut bästa krigsserien någonsin.

10. Star Trek. Nämen...dök det inte upp mer sf? Jodå och inte så lite heller. The Next Generation, sju säsonger; Deep Space 9, sju säsonger; Voyager, sju säsonger; Enterprise, fyra säsonger och så förstås serien som startade det hela, originalserien från 1966, tre säsonger.


Så, nu var listan komplett. Återkommer med andra senare...

Ovido - Quiz & Flashcards