Alla inlägg den 31 juli 2009

Av Bogge - 31 juli 2009 19:40

Igår var jag och hämtade min cykel. Det blev en dyr historia, det fattades tio kronor från tusenlappen, men så var det nya bromsklossar, nytt bakdäck och injustering av växlarna i priset. Glad i hågen tog jag min cykel och drog ner till stan. Efter ett besök på Musikverkstan på Andra Långgatan, så kom jag till slut till Tonys lilla shop på Landsvägsgatan. Där satt han och Mike och pratade skit i största allmänhet.


Efter att ha varit där en stund ringer min syster och meddelar att mamma inte fått någon mat, eftersom hemtjänsten inte varit där. Klockan var närmare fyra, så förståeligt nog var mamma rejält hungrig. Min angenäma vistelse på Seriehörnan fick avbrytas och jag kastade mig på cykeln för hemfärd.


Vid Margretebergsmotet händer något jag inte varit med om förut. När jag växlar ner för att komma över vid cykelöverfarten rasslar det till och pedalerna fastnar i ett läge, omöjliga att rubba. Kedjan hade kilats fast emellan de två innersta kugghjulen i främre drivpaketet.


Jag börjar känna en viss vana att leda cykeln hem, synd bara att jag bor så högt upp på ett berg då...


Okej, när jag kom till mamma hade hemtjänsten just varit där och hon hade fått sin mat. Jag antar att det hade kört ihop sig för de, i semestertider, med ovana vikarier, lär inte det vara ovanligt.


I förmiddags tog jag cykeln till reparatören igen och nu kan man se vilken fördel det är att bo på ett berg. Jag rullade från min gård uppe på Höjden ända till Älvsborgsplan, utan att ta ett tramptag, (det gick ju inte att trampa, om ni minns), en sträcka på 1,8 km. Jag vet det, jag kollade på Eniro. När jag visade upp min kraschade hoj, såg reparatören konfunderad ut. Enligt honom skulle det inte gå att trassla till det så. Efter att ha bankat och bänt en stund lossnade kedjan till slut och jag kunde åka vidare. Yay!


Förresten så blev Stygn en av de två finalisterna i tisdags, men de föll på mållinjen mot ett band från Borås, State of Drama, vilket så här i efterhand inte var direkt fel, de var riktigt bra. Bilden ovanför visar Stygn, det är Danne som spelar dragspel.Här nedanför är vinnarna:

Ovido - Quiz & Flashcards