Direktlänk till inlägg 29 april 2008

På kurs

Av Bogge - 29 april 2008 19:53

Idag kunde jag gått upp senare än jag brukar på tisdagar, jag skulle på kurs. Det skulle vara en inspirationsdag i engelska på hotell Kusten i Majorna och den började inte förrän halv nio, men naturligtvis vaknade jag mycket tidigare än jag behövde. Lite irriterande, men å andra sidan var jag i god tid till kursen.


Själva inspirationsdagen var upplagd så att förmiddagen behandlade våra möjligheter att utnyttja de outtömliga förråden av UR-program, via nätet. Vi pratade också om att lyfta fram engelskan, som är ett av basämnena i skolan, men som oftast glöms bort. Barnen i skolan är mycket duktiga på engelska, till en viss gräns. De kan prata om vardagliga saker, men just bredden på ordförrådeet är inte så bra.


Någonting som jag förstod var rätt typiskt är att när en av föreläsarna frågade om vilka olika åldrar de närvarande lärarna undervisade i, var det bara jag som något tvekande räckte upp handen för F-3 klasser. Jag är ju inte ens behörig, ( vilket jag hoppas att bli vid den här tiden nästa år).


Eftermiddagen ägnades åt något som kallades för eTwinning. Det tar för lång tid att förklara i detalj, så helt kort är det utbyte mellan klasser i Europa, via Internet. Mycket intressant!


Vid tretiden började min högerlins krångla, men jag höll ut till halv fyra innan jag diskret dröp av. På vägen hem cyklade jag förbi Majvallen. När jag kommit över krönet såg jag en rödmetallic bil parkerad strax ovanför Argos klubbhus. Undrar om det var Bäret? Söt var den i alla fall.


Förresten, en rolig grej som hänt, men som jag glömt att berätta är att Ellinor, min minsta, ringde och berättade att hon kom in på sitt förstaval till gymnasiet. Hon har sökt till estetlinjen på Schillerska. Hon är mycket inne på mangateckning och har utvecklat sin teknik över åren. Jag har faktiskt fått lov att använda en del av hennes teckningar i min undervisning.Jag tror att estet kommer att passa henne som hand i handske.

 
 
Ingen bild

Kerstin

30 april 2008 06:55

Alltid välkommet med lite inspiration. :o)

Vad roligt att E kom in på Schillerska! Där har jag också gått. Och Anna.

Tecknar E manga med penna eller ritplatta?

Ha en skön helg!

 
Ingen bild

Bogge

30 april 2008 11:31

Hon arbetar med pennor och även med tusch och akvarell. Hon planerar att köpa ett riktigt ritbord, med belysning underifrån.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bogge - 19 december 2012 07:13

Igår kväll fick jag ett sms ifrån Marcus, basbyggaren. Basen blir klar i veckan. Jippii! Jag sänder iväg pengar på fredag, så har jag basen i mellandagarna.Gissa om det blir mycket spelande då.   För övrigt blir jag fundersam över vad som händer ...

Av Bogge - 2 december 2012 21:33

Igår var en skön dag. Efter att ha hasat mig upp ur vår alldeles för sköna säng, åkte jag ner till Prinsgatan och Sharpers, för trimning av hår och skägg. Sharpers är som en gammaldags barberarsalong, de klipper hår men rakar skägget också. Med rakkn...

Av Bogge - 24 november 2012 10:52

I väntan på min nya bas sitter jag och tänker tillbaka på mina gamla basar. Det går i och för sig fort, de är inte många, faktiskt bara fyra.   Min första bas var en Rickenbacker 4003. Jag köpte den på Andréasson Musik 1976. Åh, vilket instrument...

Av Bogge - 23 november 2012 08:05

Småruggigt ute... Jag ska snart gå till jobbet. Tur att det är fredag!   För ett par veckor sedan var jag och Ceh och såg Jonas debut i Rawburt på Henriksberg. Man såg att han var spelsugen. Det visar sig nu att han är så spelsugen att han är med...

Av Bogge - 18 november 2012 18:18

Okej, nu har jag väntat på min bas i över fyra och en halv månad. Varför?   Jo, den är specialbeställd av basbyggare från Laholm. Märket på basen är Schatz, efter huvudbyggaren och vad jag valt är en Jazzbas i Burgundy Mist. Den har två handlinda...

Ovido - Quiz & Flashcards