Alla inlägg den 27 april 2008

Av Bogge - 27 april 2008 00:08

I fredags tog jag ett stort steg, för mej. Jag anmälde mej till en kurs på universitetet, Engelska-yngre åldrar, 30 poäng. Det innebär, om jag blir antagen, att jag får gå ner till halvtid på jobbet under ett år och tillbringa resten av tiden läsande engelska.


Kursen är uppdelad i två delar, en som ska uppta teorier om barns lärande och språkutveckling och en som koncentreras på egen kunskap i engelska skrift och språk. Det ingår en hel del pedagogik i kurserna också och när jag är klar ska jag ha behörighet i att undervisa.


Förhoppningsvis leder det också till högre lön när jag är klar, men det är väl att hoppas på för mycket. Kanske att jag får mer planeringstid i alla fall. På tal om pengar, så innebär Lärarlyftet att man får 80% av lönen när man studerar. Om jag nu jobbar halvtid och får 80% av halva lönen till det, så förlorar jag inte så mycket. Kanske det kan gå runt rätt bra.


Ikväll har jag dessutom varit på lagfest, en tillställning som alltid är kul. Extra kul blev det när jag fick pris som "Årets kolsäck", en utmärkelse som går till den person som anses varit till gagn för föreningen under året. Jag fick en flaska Glenmorangie, vilket gjorde mej väldigt glad, eftersom det är min favorit i kategorin ickerökiga maltwhiskies. Jag sitter just nu och smakar av den och den är himmelsk, jag lovar. 

Ovido - Quiz & Flashcards