Direktlänk till inlägg 13 december 2007

Att spela är att leva

Av Bogge - 13 december 2007 20:34

Ja, inte om pengar då, utan nu handlar det om brädspel. Under årens lopp har jag samlat på mej ett antal spel, närmare bestämt 89 stycken. Mina barn och jag spelar då och då, men tiden räcker inte till att spela så mycket vi skulle vilja.


Har jag några favoriter då, undrar ni? Kul att ni undrade för, javisst! Jag känner att det är dags för ännu en tio-bästalista.


1.   Wizards. Avalon Hill, USA. Ett roligt spelsystem som aldrig ger samma spelplan och där man inte spelar mot varandra, utan mot spelet. Jag köpte mitt ex. på Daggskimmer vid Järntorget, någon gång i början på 80-talet. Har aldrig ångrat mej för det.


2.   Cosmic Encounter. Eon, USA. Finns på svenska, då heter det Universums härskare. Det allra första spelet jag köpte på Daggskimmer. Vansinnigt roligt om man är fyra eller fler som spelar. Man är en alien med någon speciell egenskap och man ska erövra andra aliens baser. Ett inslag av köpslående ingår också. Vi var ett gäng som hade en spellokal på Såggatan 19 och detta var det spel som startade det hela.


3.   Civilization. Avalon Hill, USA. Spelet som låg till grund för dataspelet, men det är tio gånger bättre. Med ett fåtal spelpjäser i början utvecklar man en civilisation runt Medelhavet. En kombination av handelskort och civilisationskort och köpslående mellan spelarna, för man sin civilisation framåt och utvecklar den. Jag har spelat den med sju spelare och det var krångligt, men när man förstod spelmekanismen gick det smidigt och det är roligt!


4.   Dune. Avalon Hill, USA. Ytterligare ett spel vi spelade på Såggatan. Intriger och falskspel på ökenplaneten Arrakis, från böckerna av Frank Herbert. En blandning av krigsspel och chans, där man försöker utmanövrera olika faktioner i kampen om "the Spice". Det var längesedan jag spelade det, hade varit roligt att göra det igen. Kanske ta ett snack med mina barn under julen...hmmmm...


5.   Drakborgen. Alga, Sverige. Sveriges stora exportvara när det gäller brädspel. Spännande, roligt och alltid underhållande. Det handlar om skattletning i en borg och man vet inte vad som väntar, eftersom spelplanen läggs ut allteftersom man tar sig in. Längst in väntar en sömning drake, som, om man har otur, vaknar till liv och bränner arslet av en.


6.   Talisman. Games Workshop, Storbrittanien. Jag upptäcker nu att många av spelen är med fantasytouch, så också detta. Man är en karaktär med speciella förmågor, som ska göra det gamla vanliga, samla på sig skatter, slåss mot elakingar och slutligen ta sej till toppen för att vinna hela rasket. Kanske inte så originellt, men hur kul som helst.


7.   Ambush. Victory Games, USA. Ett solitärspel. Man är ledare för en skyttegrupp i Frankrike och får olika uppdrag att genomföra. Ett listigt system med olika kort och en bok med paragrafer som leder händelser under spelets gång, gör det hela smidigt och lättspelat.


8.   Ostindiska Kompaniet. neoGames, Sverige. Handelsspel med Göteborg som utgångspunkt. Kul med segelskepp och handel med olika valutor och handelsvaror. Fast sist mina barn och jag spelade det höll det på att bli slagsmål mellan de två äldsta. Konkurrens, ni vet...


9.   Formula 1. Alga, Sverige. Racingspel där man för fram spelpjäsen/bilen med hjälp av en växellåda. I spelet ingår Anderstorps bana, som var skådeplats för några F1-lopp under Ronnie Petersons era. Vi gjorde egna banor till, så jag har också Silverstone och Estoril och ett par till som jag inte kommer ihåg just nu. Finfint om man vill köra en säsong, det känns mer verkligt då. Hehe...


10.  Turning Point, the battle of Stalingrad. SPI, USA. Mitt första avancerade krigsspel. Det tog mej två veckor att gå igenom och förstå reglerna, innan jag spelade det första gången. Det handlar om hur tyskarna fick på pälsen vid Stalingrad och fick dessutom mitt intresse för krigshistoria att vakna.


Ja, det är min tredje lista. När jag ser igenom den, så kommer jag ihåg alla roliga kvällar vi hade nere på Såggatan och jag saknar den tiden en hel del. Det är tur att jag har mina barn, som dessutom är intresserade av att spela. Eller...?

 
 
Ingen bild

kk

14 december 2007 18:56

talisman är kult

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bogge - 19 december 2012 07:13

Igår kväll fick jag ett sms ifrån Marcus, basbyggaren. Basen blir klar i veckan. Jippii! Jag sänder iväg pengar på fredag, så har jag basen i mellandagarna.Gissa om det blir mycket spelande då.   För övrigt blir jag fundersam över vad som händer ...

Av Bogge - 2 december 2012 21:33

Igår var en skön dag. Efter att ha hasat mig upp ur vår alldeles för sköna säng, åkte jag ner till Prinsgatan och Sharpers, för trimning av hår och skägg. Sharpers är som en gammaldags barberarsalong, de klipper hår men rakar skägget också. Med rakkn...

Av Bogge - 24 november 2012 10:52

I väntan på min nya bas sitter jag och tänker tillbaka på mina gamla basar. Det går i och för sig fort, de är inte många, faktiskt bara fyra.   Min första bas var en Rickenbacker 4003. Jag köpte den på Andréasson Musik 1976. Åh, vilket instrument...

Av Bogge - 23 november 2012 08:05

Småruggigt ute... Jag ska snart gå till jobbet. Tur att det är fredag!   För ett par veckor sedan var jag och Ceh och såg Jonas debut i Rawburt på Henriksberg. Man såg att han var spelsugen. Det visar sig nu att han är så spelsugen att han är med...

Av Bogge - 18 november 2012 18:18

Okej, nu har jag väntat på min bas i över fyra och en halv månad. Varför?   Jo, den är specialbeställd av basbyggare från Laholm. Märket på basen är Schatz, efter huvudbyggaren och vad jag valt är en Jazzbas i Burgundy Mist. Den har två handlinda...

Ovido - Quiz & Flashcards