Alla inlägg den 6 december 2008

Av Bogge - 6 december 2008 21:41

Jag har haft två dagars intensivt korvstoppande på Pedagogen den här veckan. Det börjar dra ihop sej till avslutning på den här delkursen och det börjar redan nästa måndag, med en tenta i fonetik. Vi körde en provtenta i torsdags och det gick sådär. Att läsa fonetisk skrift går bra, men allt annat runt, brrrr...


Vi har en hemtenta, en uppsats på femtonhundra ord om läsande och användande av engelsk litteratur i undervisningen. Den ska vara klar den 7:e januari och jag är redan högst fundersam på hur jag ska skriva. Vi ska också göra en portfolio, där vi ska redogöra för vad vi tillskansat oss den här kursen. Den lir examinerad den 12:e januari. Nu vet ni vad jag ska göra den här julen och nyåret.


Vi hade match idag, 09:00 på Alelyckan. När man inte har bil, utan får förlita sej på de kommunala färdmedlen, kan restiden ibland bli lite skev. Fem över sju begav jag mej ner till Axel Dahlströms Torg, för att fånga upp 7:an mot Bergsjön. Den kom punktligt kvart över och tjugofem minuter senare släppte den av mej på Gamlestadtorget, platsen som gud glömde. Efter tio minuter kom 78:an och förde mej bort till Alelyckan.


Jag fick rätt onda aningar när jag inte såg en enda bil på hela parkerings-platsen, och mycket riktigt, anläggningen var stängd och tillbommad. Jag tänker inte säga vad jag yttrade under de tjugofem minuter jag väntade på att någon skulle komma och öppna. Kallt var det också.


Till slut kom någon och öppnade och jag kom in. Snabb omklädning och ner till planerna för uppvärmning. Vi skulle möta Bolltroll, ett lag som vi haft småknepigt mot tidigare säsonger, resultat 1-2 och 3-3 förra året. Evert blåste igång och vi började trampa på. Det tog inte lång stund förrän ettan låg bakom deras målvakt, och jag hann knappt jubla klart då tvåan låg där också, två i stort sett identiska mål, pass från bakom målburen och ett rappt skott i mål.


Sedan var det något underligt som hände. Vi började spela lite hattigt och osäkert, tappade bollen i uppspel och innan vi hann säga ecklesiastik-departementsportvaktsuniformknapputstrasa, så hade de jäkla trollen kvitterat. Då presenterade sig ett av våra nyförvärv, David, med att ta emot bollen nere i trollens vänstra försvarszon . Efter att snurrat runt i vad som verkade vara en tio sekunder, utan att motståndarna kom på att gå på honom, ser han upp och smätter in ett gott skott från i stort sett ingen vinkel alls, rätt in i bortre krysset. Hela Bolltrolls försvar såg helchockat ut, men ingen såg lika chockad ut som David själv. Han tog emot sina lagkamraters jubel med ett förundrat leende på läpparna.


Säg den glädje som varar, Bolltroll slutade inte direkt att vara farliga efter det och strax innan pausen lyckades de peta in en kvittering igen. Vi hade väl inte spelat så där jättebra, med markeringsmissar i försvaret och uppspel mitt i banan, men allt sådant snackade vi igenom i pausen och vi kom ut till andra som ett nytt lag, ja, nästan.


Vi tog över mer av spelet och började pressa dem högre upp i banan och det gav till slut resultat. Efter att ha brutit ett av deras anfall drog Bamse upp på vänsterkanten, bryter in mot mål och smäller upp bollen i nättaket. Efter det så höll vi tätt och klarade även av en utvisning precis i slutet.


Det var skönt med en vinst idag, det innebär att hur det än gick i matchen mellan Balken och Hitmedbucklan så ligger vi tvåa.

Ovido - Quiz & Flashcards