Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Session two!

Av Bogge - 6 februari 2010 12:23

I torsdags var jag ledig från jobbet, förresten ett olämpligt tillfälle, eftersom det var så många ur personalen som var sjuka, men jag hade ett viktigt möte med en kvinna och ett gäng nålar. Det var dags för min andra sittning för min sleeve.


Jag har nog inte sagt något om vad jag håller på att göra, men det är ett motiv baserat på den keltiska berättelsen om Tristan och Isolde. Jag har alltid varit fascinerad av keltiska och nordiska folksagor och myter, så motivet var inte så svårt att bestämma.


Marika, min tatuerare, har arbetat fram motivet och upplägget, via e-mails fram och tillbaka, där jag bollat iväg funderingar på vad som ska vara med och hon skickat  förslag på bilder, som jag tyckt om, faktiskt utan undantag. Om jag ska beskriva motivet så består det av flera delar inkorporerade i en helhet, där underarmen upptas av en bild av Tristan, med harpa, han var en bard, förutom kungason och krigare. Han står och ser upp mot Isolde på överarmen. Runt omkring finns flera olika småmotiv, raserade kolonner, ett keltiskt kors, en ruin, ett träd och högst upp mot axeln ser man en drake flygande bort, som en silhuett mot månen. Som ni förstår blir motivet lite mörkt, då det hela utspelas nattetid.


En rolig detalj är att draken från början skulle slingra sig från underarmen upp till axeln, som huvudmotivet, men försvann snart ur våra idéer om hur det skulle bli, och slutade alltså som en liten silhuett mot månen. Där ser man... Jag tycker att det var bra, så här i efterhand.


Det är långt kvar innan tatueringen är klar, i torsdags gjordes förstärkningar av linjer och Marika hann börja skugga Isolde. Jag måste säga att det hon hann med innan sittningen var över gjorde en fantastisk skillnad. Plötsligt fick bilden liv, när skuggan kom till. Nästa gång fortsätter vi med skuggningen av armen och längre fram i vår påbörjas färgläggningen.


Jag längtar efter att få lägga upp bilder här på bloggen, på armen, när den är klar.

Förhoppningsvis blir det i höst, men vem vet?

 
 
Micke

Micke

7 februari 2010 16:04

Låter som ett bra upplägg...ser fram emot bild på underverket i framtiden då! :)

http://guldkryckan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bogge - 19 december 2012 07:13

Igår kväll fick jag ett sms ifrån Marcus, basbyggaren. Basen blir klar i veckan. Jippii! Jag sänder iväg pengar på fredag, så har jag basen i mellandagarna.Gissa om det blir mycket spelande då.   För övrigt blir jag fundersam över vad som händer ...

Av Bogge - 2 december 2012 21:33

Igår var en skön dag. Efter att ha hasat mig upp ur vår alldeles för sköna säng, åkte jag ner till Prinsgatan och Sharpers, för trimning av hår och skägg. Sharpers är som en gammaldags barberarsalong, de klipper hår men rakar skägget också. Med rakkn...

Av Bogge - 24 november 2012 10:52

I väntan på min nya bas sitter jag och tänker tillbaka på mina gamla basar. Det går i och för sig fort, de är inte många, faktiskt bara fyra.   Min första bas var en Rickenbacker 4003. Jag köpte den på Andréasson Musik 1976. Åh, vilket instrument...

Av Bogge - 23 november 2012 08:05

Småruggigt ute... Jag ska snart gå till jobbet. Tur att det är fredag!   För ett par veckor sedan var jag och Ceh och såg Jonas debut i Rawburt på Henriksberg. Man såg att han var spelsugen. Det visar sig nu att han är så spelsugen att han är med...

Av Bogge - 18 november 2012 18:18

Okej, nu har jag väntat på min bas i över fyra och en halv månad. Varför?   Jo, den är specialbeställd av basbyggare från Laholm. Märket på basen är Schatz, efter huvudbyggaren och vad jag valt är en Jazzbas i Burgundy Mist. Den har två handlinda...

Ovido - Quiz & Flashcards